Followers

Friday 13 July 2012

Day 1 New Zealand ( north island)

Day 1 ( KL-Auckland-Rotorua)

alhamdullilah ummi sekeluarga dah selamat sampai di bumi malaysia.3 minggu dah entry ni  patut di masukkan. tapi sejak akhir2 ni malas benar ummi nak menulis dlm blog.sebok sangat tu tak dalah sangat. cuma semagat nak menulis dah kian menghilang. kali ni ummi gagahkan diri untuk menulis trip kami sekeluarga ke auckland.mungkin boleh menjadi rujukkan kepada pengunjung blog ummi kalau nak ke sana.tulisan ni pun ummi nak didikasikan kepada adik ummi layarminda.tahun lepas dah janji nak tulis pasal trip ke goldcoast n brisbane tapi sampai sudah tak tertulis so k ni gantikan dengan trip ke auckland ya. kira acikan...

Perjalanan kami sekeluarga tak lah terancang sangat. rabu hubby bagi tahu nak pegi. monday dah perlepas. kelam kabut gak nak buat persiapan. tambahan kat sana tengah winter. alhamdullilah ummi just pinjam baju parent in law.hubby pun just pakai baju dia masa study kat US dulu. punyalah lama .alhamdullilah still boleh pakai,jimat bajet.tapi utk anak2 terpaksa beli jugak long johns,sweater n jaket kat situ pun dah kering pokek.memang niat hubby nak bawa kita orang travel masa winter.nak bawak anak2 main snow n dapat pengalaman baru.alhamdullilah tercapai hajat hubby nak bawa si kembar main snow.reason yg ke dua masa winter hotel n kereta sewa murah sikit. kita org ni travel  ala2 bajet gitu.

So 26 Julai lepas kita orang bertolak ke auckland dalm pukul 9 mlm.penerbangan ni ambik masa lebih kurang 10 jam. sampai sana kira2 pukul 11 pagi waktu auckland.waktu kat sana 4 jam lebih awal pada malaysia.yg bestnya kastam kat auckland ni tak cerewet cam kat australia bila kita declare ada bawak food dia still bukak beg tapi ummi dah readykan list barang2 yg dibawa n cakap je kita org tak de bawa makanan yg ada susu n daging so tutup beg n terus je boleh jalan.ummi bawak makanan 1 beg megi,sambal bilis ,biskut n rempah2 yg nak masak,tapi ingat ya jangan bawak bawang or benda2 yg boleh tumbuh sure kena campak.  dari auckland airport kita orang terus dapatkan  kereta sewa yg kita orang dah booking awal dari malaysia.kereta rent dari NZ discount car rental.agak murah just NZ159 untuk 8 days. siapkan urusan kat airport tambah ngan urusan ngan kereta sewa so pukul 2.30  kita orang  drive terus ke Rotorua.Lebih kurang 3 jam perjalanan dari airport auckland.
bismillahirrahmanirrahim,baru nak mulakan perjalanan,tgh study map,nak pilih jalan mana yg best

Walaupun masih kepenatan alhamdullilah anak2 ummi enjoy dengan pemandangan sepanjang perjalanan. memang subhanallah cantik sangat.kami saja tak lalu highway tapi pilih inland scenic tourist route. kiranya cam jalan kampunglah . memang hilang segala keletihan tambahan sepanjang perjalanan dihidangkan dengan pelangi yg memang besar n  jelas siap ada dua sekali. subahanallah hebat betul ciptaan allah.dalam perjalanan kami melalui mata-mata. mata-mata ni adalah salah satu tempat di mana pengembaraan Lord of the ring dilakukan.kami tak singgah mana2 tempat .kena kejar masa nak sampai Rotorua sebab bila winter malamnya cepat pukul 5 dah nak masuk  maghrib.gambar yang diambik semua dalam kereta yang tengah bergerak.

cantik sangat rainbow ni

double rainbow tak jelas sangat dlm gambar,sebab ummi snap dari dlm car je ,dahlah car ni tinted

daun2 dah menguning,cantik gold colour,
pokok yang dah tak berdaun

Alhamdullilah kami sampai di rotorua dalam pukul 5.30 memang dah malam.alhamdullilah senang nak cari motel yag kami dah tempah sejak di malaysia lagi.nama motel tu Silver oak heritage,sangat ok ,ada ruang tamu,bilik n dapur yg lengkap siap  ada private spa dalam bilik.

Amni n auni kesejukkan

Sampai kat motel memang kesejukan.whether kat luar 4 darjah calcius siap ngan hujan lagi,memang sejuk.perdasarkan info yg ummi dapat dari internet n pengalaman kami waktu winter ni memang selalu hujan,so nak selesa readykan ngan baju hujan.kalau bawak payung tak fungsi sangat sebab angin kuat,silap hari bulan payung pun boleh terbang.malam tu ummi just masak meggi,nasi n sambal bilis yg di bawa dari malaysia utk alas perut.

Untuk aktiviti seterusnya.ummi akan sambung next N3.moga allah kurniakan kerajinan pada ummi